Kurs języka angielskiego A1/B2 w ramach „Bonów na Szkolenia”

    Dobiega końca kurs języka angielskiego A1/B2 w ramach „Bonów na Szkolenia”, organizowany przez ZDZ w Sokółce. Za kursantami 12 miesięcy wytężonej pracy i 150 godzin lekcyjnych. Celem kursu było podniesienie kwalifikacji w zakresie jęz. angielskiego – a w szczególności – nabycie umiejętności płynnego komunikowania się w życiu codziennym i zawodowym oraz przełamanie bariery komunikacyjnej i poszerzenie zakresu słownictwa z różnych dziedzin życia. Zapytaliśmy kursantów o refleksje związane z zajęciami i o to, czy założone cele udało się zrealizować.

Agnieszka:

Agnes, do you speak English?
Yes, I do.

Skąd pomysł, żeby aplikować na kurs języka angielskiego w ramach „Bonów na Szkolenia”?
Rozpoczęłam studia wyższe na kierunku administracja, stąd pomysł żeby aplikować na kurs języka angielskiego, chcę podnieść swoje kwalifikacje.

Jak oceniasz dobiegający końca kurs, czujesz się mocniejsza z języka angielskiego?
Oceniam go bardzo wysoko, czy czuję się, „mocniejsza” – tak myślę, że podczas tegorocznego urlopu nie będę miała problemu z komunikowaniem się w tym języku.

Co było dla Ciebie najtrudniejsze, co było najłatwiejsze podczas ostatniego roku?
Najtrudniejsze dla mnie było dopasowanie się do pozostałych osób w grupie, bo niestety byłam na najniższym poziomie w stosunku do innych. Natomiast, zarówno grupa, jak i atmosfera na kursie była bardzo przyjazna.

Chciałabyś to kiedyś powtórzyć?
Owszem, na wyższym poziomie, ale jeśli to byłoby możliwie, w tej samej grupie.

Asia:

Joanna, how are you?
I`m fine, thanks.

Jak była Twoja motywacja, żeby rok temu zapisać się na zajęcia z języka angielskiego?
Jako dzieciak uczyłam się angielskiego, chodziłam na prywatne lekcje, co w tamtych czasach było rzadkością. Niestety, było to już tak dawno temu, że z mojej znajomości języka niewiele zostało. Próbowałam sama odświeżyć swoją wiedzę ale słabo mi to wychodziło. Najczęściej kończyło się to spaniem z książką w rękach. Nadarzyła się okazja by skorzystać z usług wykwalifikowanego lektora i nie zastanawiałam się długo co powinnam zrobić. Teraz wiem, że była to very good decision.

Trudno było pogodzić życie rodzinne i zawodowe z zajęciami – 2 razy w tygodniu?
Muszę przyznać, że pogodzenie wszystkich zajęć i obowiązków nie było łatwe, szczególnie będąc aktywną zawodowo z ‚zapleczem’ w postaci dwójki małych dzieci. Najlepsza na świecie „instytucja opiekuńczo-wychowawcza” w postaci dziadków była nagminnie wykorzystywana. Na szczęście, rodzina bardzo szybko się przyzwyczaiła do mojej nieobecności i mogłam spokojnie zająć się nauką.

Co jest Twoją mocną stroną, jeśli chodzi o angielski – mówienie, rozumienie?
Moja mocna strona? Zdecydowanie rozumienie, a szczególnie to ze słuchu. Przynajmniej tak mi się wydaje, aczkolwiek to jest tak samo jak z tzw. słuchem wybiórczym, słyszę i rozumiem to co chcę.

Wiesiek:

Wiesiek, how do you feel today?
Much better than yesterday, thanks! 😉

Co Tobą kierowało, kiedy powiedziałeś sobie: rozpocznę kurs angielskiego?
Często wyjeżdżam służbowo bądź prywatnie za granicę i znajomość angielskiego na poziomie komunikacyjnym – to podstawa.

Jak oceniasz swoje umiejętności językowe przed i po kursie?
Moim zdaniem, zrobiłem postępy – a jakie – okaże się w praktyce, przede mną wyjazd za granicę.

Jak Ci się pracowało z tą grupą?
Rewelacyjnie, fajny zespół, świetna atmosfera i dużo wspólnego śmiechu – bo podejście z humorem to podstawa, także podczas nauki.

Darek:

Dariusz, how do you do?
Fine, thanks.

Co Cię skłoniło do rozpoczęcia kursu?
W czasach postępującej globalizacji, każdy z nas powinien znać w mniejszym lub większym stopniu język angielski. Jest on obecny w wielu dziedzinach naszego życia, to jak inwestycja w samego siebie.

Niedługo test kończący, czy z perspektywy ostatniego roku, uważasz, że podjecie wyzwania – to była dobra decyzja?
To była bardzo dobra decyzja, a nauka języka angielskiego dostarcza mi wiele satysfakcji.
Myślisz jeszcze o kontynuacji nauki języka obcego?
Tak, ponieważ często dostrzegam wiele korzyści płynących z jego znajomości.

Prowadząca zajęcia – lektor Monika Lewoc – filolog angielska, dyplom z metodyki nauczania języków obcych, wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu kursów językowych, ale nie tylko – 10 lat mieszkania i edukacji w USA.

Monika, kurs dobiega końca, jak się pracowało z tą grupą?
Grupa, z którą pracuję jest ambitna, a więc praca z nimi była samą przyjemnością. Jest to jedna z najbardziej dynamicznych grup, z jakimi miałam do czynienia w swojej pracy, więc pomimo wieczornej pory spotkań – energii nam nie brakowało. Odnoszę wrażenie, że efektem kursu nie były tylko postępy, jakich dokonali kursanci, ale ogromną wartość mają również relacje jakie się w niej nawiązały.

A jak się pracuje z „młodzieżą 40+”?
Uważam, że jedynym problemem, z jakim boryka się ta grupa wiekowa – to czasami brak wiary w siebie, pomimo znacznych zasobów wiedzy, jakie kursanci posiadają.

Z Twojej perspektywy, z czym „młodzież 40+” ma największe problemy?
Osobiście uważam, że wiek nie ma wpływu na umiejętności poznawcze, jedynie aspekty motywacyjne mogą wpływać na efekty przyswajania. Moi kursanci włożyli wiele pracy w edukację i poczynili znaczne postępy.

Co można robić, żeby nowe słowa, czy frazy – tak łatwo nie uciekały z pamięci i zostawały w głowie?
Bardzo efektywnym sposobem na zapamiętanie nowych wyrażeń jest wysiłek umysłowy, który wspomaga przyswajanie języka. Czyli unikamy typowego „wkuwania” wyrazów na pamięć, ale staramy się raczej wykorzystać je do wykonania jakiegoś zadania. Na przykład możemy  pogrupować je na kategorie, lub ułożyć z nimi opowiadanie. To daje znacznie lepsze efekty niż zwyczajne próby zapamiętania ich.

Najzabawniejsze Twoim zdaniem, sformułowanie użyte niezgodnie ze znaczeniem, które padło podczas zajęć…
Nie było takich 😉 A tak serio, to komu się nie zdarza czasem pomylić…

opr. A. Tumiel

Powiat Sokólski pozyskał środki finansowe w wysokości 50 156 092,80 zł na realizację projektu pt. „Zintegrowany program rozwoju systemu kształcenia ustawicznego zorientowanego na jakość i potrzeby regionalnej gospodarki w ramach poddziałania 3.2.1 oraz 3.2.2” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej III Kompetencje i kwalifikacje, Działanie 3.2 Kształtowanie i rozwój kompetencji kadr regionu. Całkowita wartość projektu wynosi 55 728 992,33 zł. W jego ramach realizowane będą równocześnie dwa programy: Pozaszkolne formy kształcenia dorosłych. Rozwój kompetencji językowych, technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) oraz wsparcie wybranych form kształcenia ustawicznego zgodnie z potrzebami regionalnej gospodarki. Projekt realizowany jest przez Powiat Sokólski (lider) w partnerstwie z: Miastem Białystok, Powiatem Białostockim oraz Podlaskim Centrum Edukacji i Analiz „ORDO” Sp. z o.o. Jego celem jest podniesienie kompetencji i kwalifikacji 4 721 osób dorosłych zamieszkałych na terenie powiatu sokólskiego, białostockiego im. Białystok.
Wsparcie finansowe w postaci „bonu na szkolenie” skierowane jest do osób pracujących, biernych zawodowo, bezrobotnych, uczących się lub studiujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane podjęciem kształcenia na: kwalifikacyjnych kursach zawodowych, kursach umiejętności zawodowych, studiach podyplomowych, szkoleniach w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz języków obcych. Ze względu na duże zainteresowanie projektem nabór wniosków prowadzony jest etapowo (informacje o naborze za pośrednictwem strony internetowej www.bonynaszkolenia.pl) do wyczerpania środków, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2020 r.

 

Wydrukuj