W dniu dzisiejszym w Zespole Szkół w Dąbrowie Białostockiej odbyło się podsumowanie Projektu Erasmus + 2018 – 1 – PLO1 KA229 – 051027. W spotkaniu uczestniczyli Starosta Sokólski Piotr Rećko, Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych Anna Marta Aniśkiewicz, Prezes Fundacji Gama, kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz Wiceprezes Stowarzyszenia na rzecz Osób Niepełnosprawnych Andrzej Kamliński, kadra nauczycielska z Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej, przedstawiciele młodzieży uczniowskiej.
“Jesteśmy szkołą z wizją przyszłości. Osiągnięcia szkoły są wspólnym dziełem naszej placówki i powiatu sokólskiego, za co bardzo dziękujemy Staroście Sokólskiemu Piotrowi Rećko, Pani Dyrektor Annie Marcie Aniśkiewicz za wsparcie i wspólną realizację celów. Dziękujemy za to, że szkoła się zmienia, jest coraz piękniejsza i pnie się ciągle w górę” – rozpoczął spotkanie Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej.
Projekt Erasmus + realizowany był przy wsparciu Komisji Europejskiej od 01.09.2018 do 31.08.2021. „Erasmus zakładał realizację 2-letnią ale ze względu na ograniczenia pandemiczne okazało się to niewykonalne. W związku z tym zwróciliśmy się o możliwość przedłużenia tego projektu i tak się stało. Ostatnie 3 lata w Zespole Szkół była to wielka przygoda związana z projektem. W ramach programu mieliśmy dwóch partnerów, a mianowicie Grecję i Turcję.”- mówił Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej Jarosław Budnik.
Celem projektu była poprawa wyników osiąganych przez uczniów w zakresie matematyki, ale także szukanie przez pedagogów innowacji w nauczaniu matematyki oraz zacieśnienie współpracy między szkołami z różnych krajów i wymiana doświadczeń. Do niewątpliwych atutów spotkań integracyjnych zaliczyć należy również doskonalenie umiejętności językowych, zarówno ze strony młodzieży, jak i kadry pedagogicznej.
W ramach projektu odbyło się sześć mobilności. Trzy z nich skierowane były dla kadry edukacyjnej oraz trzy dla młodzieży. W trakcie tych mobilności uczestnicy wyjeżdżali do Grecji, Turcji i przyjmowali gości u siebie. Realizowane były gry matematyczne i gry miejskie dotyczące matematyki. W Grecji poznawali różnorakie możliwości związane ze sztuką w rzeźbie, muzyce, malarstwie współczesnym. Była to idea Golden Ratio czyli tzw. Złota Proporcja. W Turcji z kolei brali udział w zróżnicowanych targach edukacyjnych związanych z matematyką.
Poza mobilnościami podejmowane były również inne działania w ramach projektu. Były to: 3 eventy informujące społeczność Dąbrowy Białostockiej o idei projektu, 4 spotkania z rodzicami uczniów wyjeżdzających do Grecji i Turcji, tworzenie strony internetowej informującej o idei projektu, 6 wirtualnych spotkań z nauczycielami z Grecji i Turcji ustalających szczegóły w zakresie mobilności, prezentacje i filmy w języku angielskim, pokazujące uroki poszczególnych krajów Polski, Turcji, Grecji, prezentacje merytoryczne dotyczące między innymi Golden Ratio, gier matematycznych, fraktali, starożytnych matematyków oraz polskich, greckich i tureckich naukowców i ich wkładu w dorobek światowej nauki.
„Można powiedzieć, że projekt przyniósł wiele pozytywnych aspektów. Z jednej strony było to doskonalenie języka angielskiego. Z drugiej strony matematyka stała się bliższa sercu, z racji tego iż projekt nastawiony był właśnie na to, aby pokazać ją w inny sposób, nie tylko w formie zajęć lekcyjnych. Kolejnym atrybutem programu była wielokulturowość, czyli przełamanie oporu związanego z kontaktem z Grekami i Turkami. Po drugiej stronie spotkaliśmy się z fantastycznymi, otwartymi i przyjaźnie nastawionymi ludźmi. Możemy stwierdzić, iż projekt należy uznać za bardzo udany. Cieszymy się że pozwolono nam zrealizować go w całości w ciągu tych trzech ostatnich lat, a także liczymy na to, że nie będzie ostatnim” – podsumował Jarosław Budnik.
Starosta Sokólski Piotr Rećko z dumą wyraził się o sukcesach szkoły. „Droga Młodzieży jestem ogromnie dumny z funkcjonowania Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej. Ta szkoła wzrasta, idzie drogą lidera spośród szkół średnich nie tylko powiatu sokólskiego, ale i województwa. Widać to w różnych dziedzinach, od sportowych, po szczypiorniak, czy klasy mundurowe. To właśnie te klasy dają wyznacznik szkoły, który pozwala na wyróżnianie się spośród innych. Współpraca międzynarodowa to także zasługa szkoły, kadry nauczycielskiej oraz samej młodzieży. Uczniowie z Białorusi czują się tu jak u siebie w domu, co jest dla nas dumą i powodem do chluby.
Oprac. Sylwia M., Elżbieta R., Agnieszka S.