W ramach projektu „Kompetentni w działaniu, konkurencyjni na rynku pracy” realizowanego w Powiecie Sokólskim, w naszej szkole, w okresie od kwietnia do czerwca 2021, odbywały się zajęcia dodatkowe dla uczniów:
- Język angielski, dwie grupy o różnym stopniu zaawansowania, po 30 godzin zajęć.
Na zajęciach grupy pierwszej uczniowie przygotowywali się do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym. Utrwalali i poszerzali wiedzę gramatyczną i znajomość słownictwa oraz rozwijali umiejętności językowe w kontekście zadań egzaminacyjnych – zwłaszcza tych, które sprawiały im największy problem. Korzystali z repetytoriów otrzymanych w ramach projektu, arkuszy egzaminacyjnych z egzaminów próbnych i z matur z poprzednich lat oraz z materiałów autentycznych w postaci filmów, nagrań i tekstów kultury. Stosowano metody aktywizujące uczniów, np. praca w parach, grupach, prezentacja. Uczniowie ćwiczyli znajomość środków językowych umożliwiającą formułowanie wypowiedzi poprawnej pod względem fonetycznym, leksykalnym i ortograficznym, rutynowe zachowania w kontekście sytuacyjnym, zasady konstruowania różnych form pisemnych wymaganych na egzaminie oraz umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem.
W trakcie zajęć grupy drugiej (10 uczniów z klasy II i III), uczniowie rozwijali swoje kompetencje językowe i komunikacyjne. Uczestnicy projektu ćwiczyli pisanie cv, listu motywacyjnego i uzupełnianie formularzy np. w przypadku ubiegania się o pracę czy wydania dokumentu np. ID (dokument identyfikacyjny).
Rozwijając kompetencje językowe, uczniowie rozwijali jednocześnie kompetencje informatyczne, które są niezbędne w funkcjonowaniu we współczesnym świecie. Oprócz słownictwa i zwrotów z zakresu technologii i informatyki, młodzież ćwiczyła pisanie formalnych maili z zapytaniem o ofertę pracy znaleziona w ogłoszeniu w Internecie, e-mail z problemem jaki powstał po zakupie drukarki/telefonu/tabletu.
Uczniowie korzystali z programu interaktywnego „Oxford Word Skills”, dzięki któremu mieli możliwość rozwijania umiejętności słuchowych, leksykalnych i komunikacyjnych oraz materiałów otrzymanych w ramach projektu
Dodatkowo uczniowie wzięli udział w warsztatach na temat: „Jak zbudować swój biznes”. Spotkanie z młodzieżą prowadził pan Damiana Zozula, który od ponad 20 lat zajmuje się strategiami biznesowymi, marketingiem oraz wykorzystywaniem technologii AI i ML w marketingu. W czasie zajęć, uczniowie poznali podstawowe zasady tworzenia biznesu i prawa marketingu. Po zdobyciu wiedzy teoretycznej, uczniowie pracując w grupach, mieli okazję spróbować swoich sił w praktyce i wymyślić własny biznes. Jednym zaproponowanych biznesów była produkcja mebli z plastikowych butelek.
Podnoszenie kompetencji cyfrowych – zajęcia ICT – warsztaty
Zajęcia odbywały się w dwóch grupach 7 osobowych, po 20 godzin zajęć dla każdej grupy.
W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu oraz ochrony danych i prywatności m.in. poprzez rozegranie gry edukacyjnej „Trzęsienie danych” wydanej przez Fundację Panoptykon. Poznali narzędzie internetowe do tworzenia projektów graficznych – Canva. Wykorzystali nabyte umiejętności do stworzenia ikonografik i ulotek przestrzegających przed zagrożeniami płynącymi z Internetu a korzystając z Microsoft PowerPoint stworzyli wspólnie w grupach prezentację w formie wideo na temat sposobów zabezpieczania swoich danych w sieci.
Opracowali cyfrową wersję podania, wykorzystując formatowanie tekstu oraz użycie tabulatorów w Microsoft Word. Przygotowali również w grupach broszurę i gazetkę będącą reklamą Technikum w Suchowoli, korzystając z wcześniej przygotowanych materiałów i zdjęć.
Dodatkowe zajęcia wyrównawcze:
Matematyka – 20 godzin
W ramach zajęć wyrównawczych z matematyki uczestniczyło 6 osób z klasy II T B. Uczniowie mieli możliwość uzupełnienia wiedzy i umiejętności poznanych na lekcjach. W mniejszym gronie łatwiej można wspólnie zauważyć braki, szczególnie po nauczaniu zdalnym. W ramach zajęć można też było poprawić swoją ocenę końcoworoczną.
Geografia
Zajęcia miały na celu podniesienie kompetencji uczniów i umożliwienie im osiągnięcia lepszych wyników na egzaminie maturalnym z wybranego przedmiotu rozszerzonego. Udział w projekcie wzięły 4 osoby w wymiarze 10 godzin. Spotkania poświęcone były zagadnieniom geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej oraz zajęciom praktycznym. Młodzież miała okazję pracować na modelach oraz makietach. Czas spędzony na spotkaniach uczniowie wykorzystali na zgłębienie trudniejszych tematów w miłej i przyjemnej atmosferze.
Pracownia sprzedaży – 20 godzin zajęć
Uczestnicy w trakcie zajęć ustalali ceny sprzedaży (netto i brutto) dla poszczególnych towarów z uwzględnieniem marży i podatku VAT, metkowali towary ustalonymi cenami, wykładali towary na półki regały, sporządzali wywieszki cenowe i umieszczali je przy odpowiednich towarach, wprowadzali towary i ustalone ceny do kasy fiskalnej, dokonywali sprzedaży towarów zgodnie z zamówieniami klientów i inkasowali należności za zakupy oraz ustalali kwotę reszty, wystawiali dokumenty (kartoteka magazynowa, Pz, Wz, paragon, faktura, polecenie przelewu) oraz rozwiązywali testy.
Mechanizacja rolnictwa
Uczestniczyło w nich 6 uczniów klasy III. Tematyka zajęć (20 godzin) obejmowała zagadnienia, których potrzeba realizacji wynikła z analizy wstępnego testu diagnozującego i priorytetów młodzieży. Powtórzono materiał zrealizowany z przedmiotów technika w rolnictwie i pracownia mechanizacji oraz wykonano zadania praktyczne polegające na umiejętności posługiwania się wagą elektroniczną i przygotowaniu opryskiwacza ciągnikowego do pracy, w tym wykonanie kalibracji opryskiwacza.
Symulacyjna firma handlowa
Zajęcia/ćwiczenia obejmujące 20 godzin, miały za zadanie podniesienie kompetencji uczniów w zakresie obsługi systemu sprzedażowo-magazynowego Subiekt GT oraz wiedzy na temat gospodarki magazynowej.
ZS w Suchowoli