Murale i panele szklane na ścianach ZAZu w Dąbrowie Białostockiej, będą stworzone na podstawie prac podopiecznych ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce.
Specjalnie na tę okazję zorganizowano konkurs, na który wpłynęły 43 dzieła. We wszystkich kategoriach wiekowych komisja wybrała w sumie 17 prac (miejsca 1-3 i wyróżnienia). One trafiły do ostatniego etapu, w którym zapadnie decyzja, które z nich staną się częścią kompozycji na ścianach dąbrowskiego ZAZu. Tematem konkursu była niepełnosprawność i integracja osób nią dotkniętych ze środowiskiem.
– Treść prac pokazuje, że każdy jest potrzebny w społeczeństwie, współpracę między osobami pełnosprawnymi i tymi z niepełnosprawnościami. To, że każdy ma swoją siłę, energię i wartość – tłumaczył Piotr Rećko, Starosta Powiatu Sokólskiego, pomysłodawca koncepcji murali na dąbrowski PZAZ i szklanych taflach w jego wnętrzu.
Wizje plastyczne osób z niepełnosprawnościami są niezwykle różnorodne i nierzadko pełne głębokiego wyrazu emocjonalnego oraz oryginalności. Sztuka tworzona przez te osoby często ukazuje unikalne spojrzenie na świat, wynikające z ich indywidualnych doświadczeń, percepcji i sposobu komunikowania się z otoczeniem. Prace te oddają szczere emocje – radość, smutek, tęsknotę czy marzenia. Twórczość bywa dla nich formą terapii, pozwalającą wyrazić uczucia, które trudno ubrać w słowa.
– Prace plastyczne osób z sokólskiego Ośrodka są niezwykłe, autentyczne, pierwotne, pomysłowe, ciekawe, wzruszające, emocjonalne – mówił starosta Piotr Rećko, wybierając z nich te, które mają stać się częścią kompozycji w Zakładzie Aktywności Zawodowej.
Przyznał, że jest olbrzymi problem z wyborem dzieł, ponieważ każde z nich jest wyjątkowe i wspaniałe.
W pracach osób niepełnosprawnych często pojawia się odważna, nasycona kolorystyka, symbolika i abstrakcyjne formy. Kolory bywają używane w sposób intuicyjny, bez sztywnych zasad, co daje wyjątkowość każdej pracy.
– Dlaczego taki pomysł na dekorację ścian Zakładu? Chcemy uczyć tolerancji w przestrzeni publicznej, szacunku do każdego człowieka, w szczególności do osób dotkniętych niepełnosprawnością, ale też uczyć tego, że w każdym drzemie potęga możliwości – tłumaczy Piotr Rećko.
Sztuka osób z niepełnosprawnościami często pełni rolę społeczną. Może zwracać uwagę na ich potrzeby, bariery, z którymi się zmagają, ale też ukazuje ich siłę, talenty i unikalność. Wystawy ich prac są często okazją do zmiany społecznych stereotypów.
– Nasze dzieci chętnie biorą udział we wszystkich konkursach im dedykowanych, przez co stają się docenione, uważają że zrobiły coś ważnego i pięknego. A tutaj sama idea tego konkursu i pokazanie swojej inności, niepełnosprawności oczami dziecka były istotne i ważne dla nich – mówiła Elżbieta Szomko, dyrektor SOSW w Sokółce.
Podopieczni są wprowadzani przez opiekunów w temat konkursu. Przekazuje się im treści, które powinny umieścić w pracach. Niektóre dzieci wymagają dodatkowego wsparcia, polegającego na towarzyszeniu im podczas wykonywania pracy, podpowiadania lub subtelnego ukierunkowywania.
– Są dzieci, które pozwalają sobie coś zasugerować, ale są też takie, które całe zadanie wykonują zgodnie ze swoją koncepcją i nikt nie jest w stanie zmienić ich pierwotnego zamysłu – opowiada Elżbieta Szomko.
W pracach uczniów SOSW przede wszystkim uderza kolorystyka, ale też trafność w realizacji tematu i jego interpretacja.
Patrycja A. Zalewska-Poskrobko
Fot. Jarosław Stasiulewicz