🤝 Od 5 do 19 września 2022 r. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Kraina Czterech Kultur” przeprowadziło spotkania informacyjno-warsztatowe w dziesięciu gminach powiatu sokólskiego. 🤝

Dziś w Starostwie Powiatowym w Sokółce odbyła się kolejna konsultacja społeczna, w ramach drugiej tury spotkań.

Lokalne Grupy Działania są głównym narzędziem stosowania metody LEADER do rozwoju obszaru poprzez bezpośrednie angażowanie lokalnych przedstawicieli w opracowywanie i realizację lokalnych strategii, podejmowanie decyzji i przydzielanie zasobów. Wartość dodana tego podejścia wiąże się ze wzmocnieniem lokalnego zaangażowania poprzez rozwój lokalnej strategii, jej realizację i przydział zasobów. Podejście LEADER powstało w odpowiedzi na niezdolność tradycyjnej, odgórnej polityki do rozwiązywania problemów trapiących liczne obszary wiejskie Europy. Oryginalnym zamysłem tego podejścia było zaangażowanie energii i zasobów ludzi oraz miejscowych organizacji jako podmiotów rozwoju, a nie jego beneficjentów, by w ten sposób umożliwić im wkład w przyszły rozwój obszarów wiejskich poprzez tworzenie zależnych od obszaru partnerstw w postaci Lokalnych Grup Działania zrzeszających podmioty publiczne, prywatne i społeczne.

Daniel Supronik zaznaczył, że podejście lub metoda LEADER opiera się na siedmiu konkretnych cechach i zależy od tego, czy wszystkie one będą obecne i stosowane razem. Są nimi:
✅oddolność (szeroki udział społeczności lokalnej w tworzeniu i realizacji strategii),
✅terytorialność (lokalna strategia rozwoju przygotowana dla danego, spójnego obszaru),
✅zintegrowanie (łączenie różnych dziedzin gospodarki, współpraca różnych grup interesu),
✅partnerstwo (lokalna grupa działania jako lokalne partnerstwo, w którym uczestniczą różne podmioty z sektora publicznego, społecznego i gospodarczego),
✅innowacyjność (w skali lokalnej),
✅decentralizacja zarządzania i finansowania,
✅działania sieciowe i współpraca (wymiana doświadczeń i rozpowszechnianie dobrych praktyk).

– Przeprowadziliśmy również analizę SWOT na terenie poszczególnych gmin. Skierowaliśmy do mieszkańców prośby, aby określili jakie są szanse, zagrożenia, mocne i słabe strony ich terenów. Na podstawie tej analizy wyklarowało się początkowe rozeznanie czego brakuje w poszczególnych gminach, co trzeba w nich zrealizować i co należy zrobić, aby poprawić warunki życia – kontynuował Supronik.

Diagnoza obszaru, polegająca na analizie zebranych ankiet, konsultacje społeczne i narady w gminach pozwoliły na wypracowanie wstępnych elementów analizy SWOT. Z kolei wypracowanie kompletnej analizy SWOT pozwoli ustalić hierarchię celów Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR).

📌SWOT – MOCNE STRONY: korzystne położenie geograficzne na głównych szlakach transportowych o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym, wielokulturowość, tradycje i zabytki, walory krajobrazowe, tereny zielone, bogate zasoby przyrodniczo-naturalne, zasoby leśne oraz dobrze rozwinięta sieć szkół.

📌SWOT– SŁABE STRONY: słabo rozwinięte budownictwo mieszkaniowe, niski udział przedsiębiorców przy dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, brak placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej, brak miejsc wypoczynku i spotkań, słabo rozwinięta sieć ścieżek rowerowych, transport publiczny.

📌SWOT – SZANSE: aktywność jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów na rzecz zaspokojenia potrzeb mieszkańców, budowa dróg, możliwość pozyskania środków finansowych zewnętrznych pochodzących ze źródeł krajowych i unijnych, tworzenie nowych miejsc pracy, rozwój agroturystyki, postęp techniczny i technologiczny, jako szansa dla młodych wykształconych ludzi.

📌SWOT – ZAGROŻENIA: problemy demograficzne – niski przyrost naturalny, starzenie się społeczeństwa, migracja i emigracja młodych ludzi do większych miast i za granicę, dysproporcje rozwojowe w stosunku do miast w zachodniej części kraju, rozwój chorób cywilizacyjnych, ekonomiczne i gospodarcze skutki wojny na Ukrainie.

Daniel Supronik wyjaśnił, że wstępna diagnoza obszaru objętego Lokalną Strategią Działania obejmuje przede wszystkim takie sektory jak: bezpieczeństwo publiczne, drogi publiczne i transport, ochronę zdrowia i opiekę społeczną, edukację publiczną i rozwój gospodarczy oraz ochronę środowiska i gospodarkę nieruchomościami.

– Określone zostały również wstępne cele i przedsięwzięcia LSR. Wszyscy wiemy, że transport zbiorowy na terenie powiatu sokólskiego wymaga dużych reform, dlatego pierwszym celem jest usprawnienie infrastruktury komunikacyjnej. Kolejnym jest poprawa jakości życia. Stawiamy na ochronę zdrowia, opiekę społeczną, wsparcie i aktywizację osób niepełnosprawnych do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym. Trzecim celem jest rozwój przedsiębiorczości, gdzie wspierane będą działania nastawione na innowacyjność i cyfryzację oraz motywację i edukację młodego pokolenia. Ostatnim jest życie w zgodzie z naturą, a więc racjonalne korzystanie z zasobów środowiska – sprecyzował prowadzący.

📄Jeżeli ktoś jeszcze nie skorzystał z możliwości wypełnienia ankiety, może to zrobić na kolejnych spotkaniach konsultacyjnych bądź drogą elektroniczną:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScKW6lK0sm0xvns3-1o7TKUVFHAUb4BUfjHDsdDTWVvQwf8qg/viewform

Sylwia Matuk
Fot. Mateusz Matyszczyk

Zostań naszym subskrybentem

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Sokółce
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8,
16-100 Sokółkatel: +48 85 711 08 11
e-mail: starostwo@sokolka-powiat.pl

rachunek bankowy starostwa:
32 8093 0000 0013 9016 2000 0010

Godziny pracy urzędów

poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30

Klientów zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków do Starostwa Powiatowego w Sokółce z siedzibą przy ul. Piłsudskiego 8, przyjmuje:

Starosta Sokólski, Wicestarosta oraz Sekretarz:
w poniedziałki w godz. 08.00-12.00 oraz w godz. 15.30 – 17.00*

Dyrektorzy Wydziałów Starostwa lub wyznaczeni przez nich pracownicy:
w dniach pracy urzędu w godz. 7.30-15.30 oraz w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00*

W przypadku, gdy wyznaczony dzień przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, klienci są przyjmowani w następnym dniu roboczym.

Klienci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Starostwa tj. w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty pod nr tel. 85 711 08 76.

Scroll to Top