Polski Czerwony Krzyż otwiera kolejne Centra Integracji (CI) w województwie podlaskim. CI w Sokółce już działa.

Jedno z nich powstało niedawno, bo na początku października, w Sokółce. Odbyło się tu już drugie spotkanie.

Starosta Piotr Rećko, użyczył nam pomieszczeń należących do samorządu. Z Klubu Senior+ korzystamy w soboty. Dlatego, że wszystkie mamy ukraińskie pracują, a dzieci chodzą do szkoły, więc zostaje nam tylko sobota, kiedy mogą oni przychodzić. Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że uczestniczą w tych spotkaniach bardzo chętnie i licznie. Wręcz zaskoczyła nas tak duża frekwencja dzieci i młodzieży – opowiadała Lila Micun, prezes Oddziału Rejonowego PCK w Sokółce.

Tak duże zainteresowanie zajęciami potwierdza potrzebę działania Centrum. Przychodzą tu całe rodziny ukraińskie przebywające w Sokółce – dzieci, młodzież i osoby dorosłe, które mogły pobyć wśród rodaków i zapoznać się z założeniami i działaniami prowadzonymi w CI w Sokółce .

Sokólskie Centrum Integracji ma za sobą już drugie zajęcia kreatywne dla dzieci i kolejną lekcję języka polskiego dla dorosłych. W tym roku jest to pięćdziesięciogodzinny kurs. W roku przyszłym będzie kontynuowany, jeżeli nadal będą chętni. CI oferuje też porady psychologa. 

To są niestety rodziny z dużym stresem, po traumatycznych przeżyciach dlatego chcemy im pomóc za pośrednictwem psychologów. Z resztą takie są założenia projektu, aby tego typu pomoc u nas otrzymały. Mamy już cały grafik zajęty przez osoby chętne na spotkania ze specjalistami, zapisują się też na kolejne miesiące – relacjonuje Lila Micun.

Centrum Integracji w Sokółce zamierza rozszerzyć działalność, ponieważ kierownictwo uważa, że pakiet zajęć przewidziany na rozpoczęcie działalności, nie jest wystarczający. Już został złożony kolejny projekt do Zarządu Głównego PCK, na wzmocnienie integracji.

Chcemy to dalej kontynuować i rozwijać, bo na ten moment mamy w Sokółce przynajmniej 64 osoby z Ukrainy (to te zapisane w rejestrach). Być może są jeszcze takie, o których nie wiemy i po nagłośnieniu informacji o Centrum, zgłoszą się do nas. Najmłodsi uczestnicy zajęć mają od 3 do 16 lat. Pozyskaliśmy pieniądze na zakup gier planszowych, akcesoriów do zabaw ruchowych, materiałów plastycznych. Zajęcia prowadzi doświadczona osoba, wszyscy są bardzo zadowoleni, że mogą tu przebywać i wspólnie spędzać czas. Nie mam wątpliwości, że nasze Centrum spełni swoją rolę – z satysfakcją podsumowuje prezes oddziału rejonowego PCK w Sokółce.

Centra będą też w Suwałkach, Łomży i Hajnówce. CI to miejsca, w których osoby zmuszone opuścić swój kraj z uwagi na toczącą się wojnę, znajdą różnego rodzaju wsparcie i pomoc w odnalezieniu się w trudnej sytuacji i w nowym kraju.

W każdym z tych miejsc będzie prowadzona nauka języka polskiego, zaplanowano też spotkania z psychologiem, zajęcia kreatywne dla dzieci oraz różnego rodzaju spotkania integracyjne, m.in. wigilijne, wielkanocne, z okazji Dnia Kobiet,ogniska i pikniki, warsztaty.

Ponadto Lila Micun planuje w Sokółce zorganizować kursy pierwszej pomocy, co zgłosiła już we wniosku. 

Środki na utworzenia CI pochodzą z projektu finansowanego z pieniędzy PCK pozyskanych w zbiórkach #napomocUkrainie. W Białymstoku Centrum Integracji dla uchodźców z Ukrainy działa od 2022 r.  

Patrycja A. Zalewska-Poskrobko

Fot. Oddziału Rejonowego PCK w Sokółce

Zostań naszym subskrybentem

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Sokółce
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8,
16-100 Sokółkatel: +48 85 711 08 11
e-mail: starostwo@sokolka-powiat.pl

rachunek bankowy starostwa:
32 8093 0000 0013 9016 2000 0010

Godziny pracy urzędów

poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30

Klientów zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków do Starostwa Powiatowego w Sokółce z siedzibą przy ul. Piłsudskiego 8, przyjmuje:

Starosta Sokólski, Wicestarosta oraz Sekretarz:
w poniedziałki w godz. 08.00-12.00 oraz w godz. 15.30 – 17.00*

Dyrektorzy Wydziałów Starostwa lub wyznaczeni przez nich pracownicy:
w dniach pracy urzędu w godz. 7.30-15.30 oraz w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00*

W przypadku, gdy wyznaczony dzień przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, klienci są przyjmowani w następnym dniu roboczym.

Klienci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Starostwa tj. w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty pod nr tel. 85 711 08 76.

Scroll to Top