Szkolenie Krajowej Administracji Skarbowej dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)

Na prośbę Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sokółce oraz z myślą o jednostkach samorządu terytorialnego, w Starostwie Powiatowym w Sokółce zorganizowano dziś spotkanie szkoleniowe poświęcone Krajowemu Systemowi e-Faktur (KSeF). Szkolenie poprowadzili regionalni trenerzy KSeF z ramienia Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku: Anna Jakoniuk, koordynator KSeF, oraz Jacek Juszkiewicz, zastępca naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku.

– KSeF to nic innego jak system teleinformatyczny nadzorowany przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów. To poprzez ten system będziemy wysyłać i odbierać faktury, nadawać uprawnienia osobom przez nas upoważnionym, a dostęp do danych będą miały wyłącznie osoby uprawnione – wyjaśniła Anna Jakoniuk.

Krajowy System e-Faktur skierowany jest zarówno do czynnych podatników VAT, jak i do podmiotów zwolnionych z tego podatku.

– Każdy przedsiębiorca, który wystawia lub odbiera faktury, powinien zainteresować się tym tematem, ponieważ obowiązek korzystania z KSeF zacznie obowiązywać od lutego 2026 roku – najpierw dla największych podmiotów, a od kwietnia 2026 roku dla pozostałych – dodała koordynator KSeF.

Wprowadzenie KSeF to duża i istotna zmiana w zakresie obiegu dokumentów finansowych. Większość przedsiębiorców korzysta obecnie z programów finansowo-księgowych, dlatego ważną rolę w procesie wdrożenia systemu odgrywają integratorzy tych programów, którzy muszą dostosować je do współpracy z API KSeF – krajowym systemem e-faktur.

– Wszystkie informacje dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur dostępne są na stronach Ministerstwa Finansów: ksef.podatki.gov.pl. Od września prowadzimy również szkolenia stacjonarne w ramach inicjatywy „Środy z KSeF”. Zainteresowani mogą wziąć udział zarówno w spotkaniach online organizowanych przez Izbę Administracji Skarbowej w Białymstoku, jak i w szkoleniach stacjonarnych organizowanych przez poszczególne urzędy skarbowe. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku oraz na profilu Podlaska Krajowa Administracja Skarbowa w serwisie Facebook – podkreśliła Anna Jakoniuk.

Nowy system umożliwia sprawną obsługę faktur, które po przesłaniu trafiają bezpośrednio do KSeF. Dzięki temu nabywca może natychmiast pobrać fakturę ze swojego konta w systemie.

– Faktury są przechowywane w KSeF przez 10 lat, co zapewnia pełną archiwizację dokumentów i eliminuje konieczność przechowywania ich w formie papierowej. Warto pamiętać, że faktura w KSeF ma postać pliku XML, który stanowi ustrukturyzowany dokument widoczny w systemie – dodała prowadząca.

Dla najmniejszych przedsiębiorców, którzy nie korzystają z komercyjnych programów księgowych, przygotowano bezpłatne rozwiązania – Aplikację Podatnika KSeF oraz e-Mikrofirmę. Oba narzędzia są zintegrowane z krajowym systemem e-Faktur i umożliwiają samodzielne wystawianie, wysyłanie oraz odbieranie faktur.

Sylwia Matuk, fot. Jarosław Stasiulewicz

Zostań naszym subskrybentem

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Sokółce
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8,
16-100 Sokółkatel: +48 85 711 08 11
e-mail: starostwo@sokolka-powiat.pl

rachunek bankowy starostwa:
32 8093 0000 0013 9016 2000 0010

Godziny pracy urzędów

poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30

Klientów zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków do Starostwa Powiatowego w Sokółce z siedzibą przy ul. Piłsudskiego 8, przyjmuje:

Starosta Sokólski, Wicestarosta oraz Sekretarz:
w poniedziałki w godz. 08.00-12.00 oraz w godz. 15.30 – 17.00*

Dyrektorzy Wydziałów Starostwa lub wyznaczeni przez nich pracownicy:
w dniach pracy urzędu w godz. 7.30-15.30 oraz w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00*

W przypadku, gdy wyznaczony dzień przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, klienci są przyjmowani w następnym dniu roboczym.

Klienci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Starostwa tj. w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty pod nr tel. 85 711 08 76.

Scroll to Top