Zasady uzyskiwania statusu przedsiębiorstwa społecznego

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1287 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 30 października 2022r., jest pierwszą kompleksową regulacją sfery ekonomii społecznej w Polsce. Określa ona m.in. zasady uzyskiwania statusu przedsiębiorstwa społecznego.

Zgodnie z jej przepisami status przedsiębiorstwa społecznego przyznaje wojewoda właściwy ze względu na siedzibę podmiotu albo jednostki tworzącej podmiot ekonomii społecznej w postępowaniu administracyjnym. Decydującą rolę odgrywa w tym wypadku inicjatywa podmiotu, który chcąc uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego na gruncie ww. ustawy, zobowiązany jest do złożenia wniosku.

Do podmiotów, które mogą ubiegać się o status przedsiębiorstwa społecznego należą:

– spółdzielnie socjalne,

– spółdzielnie pracy, w tym spółdzielnie inwalidów i spółdzielnie niewidomych, oraz

spółdzielnie produkcji rolnej,

– organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyjątkiem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych,

– podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 lub 4 ustawy o działalności pożytku

publicznego i o wolontariacie,

– jednostki tworzące podmiot ekonomii społecznej (warsztat terapii zajęciowej, zakład

aktywności zawodowej, centrum integracji społecznej, klub integracji społecznej).

Uzyskanie statusu przedsiębiorstwa społecznego wiąże się z dodatkowymi uprawnieniami i przywilejami. Podmioty zweryfikowane jako przedsiębiorstwa społeczne mogą korzystać z różnego typu form wsparcia, takich jak np. refundacja części wynagrodzenia pracowników, możliwość pozyskania środków na utworzenie stanowiska pracy, czy też dofinansowanie do oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych i w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz podwyższone wsparcie finansowe w ramach opracowywanych przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej resortowych programów rozwoju ekonomii społecznej.

Szczegółowe informacje dotyczące ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw

społecznych znajdują się na stronie internetowej https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl

Informacje w zakresie wydania decyzji w sprawie przyznania statusu przedsiębiorstwa społecznego dostępne są również na stronie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku https://puw.bip.gov.pl/ekonomia-spoleczna/wydanie-decyzjiw-sprawie-przyznania-statusu-przedsiebiorstwa-spolecznego.html

Celem działalności przedsiębiorstw społecznych jest reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz świadczenie usług społecznych na rzecz społeczności lokalnej, co w konsekwencji służy rozwojowi lokalnemu.

Zostań naszym subskrybentem

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Sokółce
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8,
16-100 Sokółkatel: +48 85 711 08 11
e-mail: starostwo@sokolka-powiat.pl

rachunek bankowy starostwa:
32 8093 0000 0013 9016 2000 0010

Godziny pracy urzędów

poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30

Klientów zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków do Starostwa Powiatowego w Sokółce z siedzibą przy ul. Piłsudskiego 8, przyjmuje:

Starosta Sokólski, Wicestarosta oraz Sekretarz:
w poniedziałki w godz. 08.00-12.00 oraz w godz. 15.30 – 17.00*

Dyrektorzy Wydziałów Starostwa lub wyznaczeni przez nich pracownicy:
w dniach pracy urzędu w godz. 7.30-15.30 oraz w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00*

W przypadku, gdy wyznaczony dzień przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, klienci są przyjmowani w następnym dniu roboczym.

Klienci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Starostwa tj. w poniedziałki w godz. 15.30 – 17.00, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty pod nr tel. 85 711 08 76.

Scroll to Top